Tag Archives: ring

The sex abuse stories swirling around dead Jimmy Savile spin out of control

Liberal Democrats rate my blog above normal education

My blog three days ago about the Have I Got News For You Jimmy Savile transcript faked by SOTCAA continues to get a large number of hits. This can only be helped by the fact that, this morning, it is oddly recommended by the Liberal Democrat Voice website as one of its 8 Must-Read Articles for Liberal Democrat Party members and supporters.

It comes in as No 2 in a list of Must-Read Articles, above Free Schools: The Research Lab of State Education, Debunking the Myths Around School Choice and David Cameron’s Inflexible, Thatcherite Party is Being Exploited by Ed Miliband. I will be fascinated to read what is in the Liberal Democrats’ next election manifesto.

I am very grateful for the recommendation, though confused at the political importance or implications of my finely-compiled piece or, indeed, any political significance in Jimmy Savile.

The Daily Mail today seems to disagree.

I am a great admirer of the Daily Mail’s professionalism – something that has brought me a lot of criticism, not all of it constructive…

Should you believe a headline with ?

But, this morning, the Daily Mail is using Jimmy Savile as part of its ongoing BBC-bashing campaign in an astonishingly slapdash and sloppy down-market piece headlined: WAS THERE A SEX RING INSIDE THE BBC? – Jimmy Savile’s colleague ‘procured girls for him’.

It reads like something out of the Sunday Sport.

When I was a student, my main lecturer in Journalism was the Production Editor of the now-closed-amid-shame News of the World. He pointed out to us that, when a question mark was used in a newspaper headline, it often meant that the newspaper itself did not believe the story, but it was just too good a story not to run.

Two scumbags connected by a dodgy caption in the Daily Mail

Today’s Daily Mail article claims an un-named BBC person (who denies it) introduced girls to Jimmy Savile for sex and had sex with them himself. There is also a photo of disgraced Gary Glitter with a caption saying Rocker Gary Glitter has already been implicated in the alleged sex ring. But there is no mention anywhere in the article itself of Gary Glitter.

Now, there may well have been a ‘sex ring’ inside the BBC in the 1960s, 1970s and 1980s, but I severely doubt it. Rampant randiness abounded and I’m sure still does. But an organised sex ring? Unlikely.

The Daily Mail article starts “The Mail has been told that a BBC employee was allegedly given the task of procuring girls for the presenter and other men to molest…”. But there is no mention of any “other men” in the article. It is journalistic ‘bigging-up’ of a slender story.

The article talks of “a former beauty queen” who claims she had sex with Savile because “I just thought this might make me famous” and, a week later, was raped by his ‘accomplice’. The Mail says this beauty queen is “named only as Sandra” but then publishes a full-length photograph of her. The “named only as Sandra” reference is intended to sound mysterious and protective of a victim’s privacy but is bollocks when they print a clear, identifiable picture of her.

I have no reason to suppose her rape did not happen and take place in a BBC office and it is appalling, but the Daily Mail does not help its/her case by quoting her as saying: “There must have been people around because I could hear radio shows going on”.

She could hear more than one radio show being transmitted from some nearby soundproof studios?? That seems unlikely to me, bordering on the surreal. But it is a detail some hack journalist might add in to make the story more vivid.

In today’s newspaper, a second woman who worked as a “waitress at a drinking club in Marylebone” tells the Mail about Jimmy Savile “trying to have sex” with her. The Mail then says it put the “rape allegation” to Savile’s alleged accomplice.

This “rape allegation” can only refer to the beauty queen rape but, by putting the reference immediately after the waitress’ story, the Mail article by implication subtly heightens her groping/sexual assault (which is bad enough) into a full rape.

The ‘accomplice’ told the Mail “he could not remember a drinking club in Marylebone” and the Mail does not name it. No reason why it could not if it existed. This is sloppy reporting.

The Mail says the BBC is now conducting “a forensic examination of documents relating to BBC programmes going back for more than 40 years”. I really doubt that what the Mail says is true.

We could have a long debate about the word’s Latin origin, but ‘forensic’ in everyday speech means “the application of scientific methods and techniques to the investigation of crime”. I really doubt that the BBC is employing forensic scientific techniques to examine the physical composition of the documents themselves.

It is sloppy journalism and sloppy witch-hunting.

It simply muddies the clear waters around the vileness of Jimmy Savile. The clue was in the name – Jimmy sa vile.

Meanwhile, the So It Goes blog’s Canadian correspondent Anna Smith tells me: “I don’t know if anyone in Vancouver has heard of Jimmy Saville.”

Maybe they have other things on their minds.

She tells me her neighbours include “a mysterious sailor from Manchester who lost his ability to speak… a pair of evangelist Vikings who distilled moonshine from mango peelings… an Australian plumber who has spent time in jail in Afghanistan… and there is the story of a luxury yacht stolen by a renegade tuna fisherman and his wife… that story also involves a midget and his mother….”

Life goes on. The world spins, not yet totally out of control.

Just a little odd.

1 Comment

Filed under Journalism, Newspapers, PR, Rape, Sex